Valokuvailta #35: Nanna Hänninen


ma 28.09.2015 klo 17-19
Muotoiluinstituutti, Antingalleria
Kannaksenkatu 22, 15140 Lahti




“Taiteentekijänä pohdin usein laajempia merkityksiä paljastavia yksityiskohtia, piilomerkityksiä sekä toimintaamme ohjaavia motiiveja, kuten esimerkiksi seksuaalisuus, vallanhimo, kostonhalu, omistaminen jne. Ihmiset reagoivat samankaltaisesti ja ajan kuluessa yksityisten asioiden voi huomata olevan universaaleja.


Now is now- teossarja sisältää vanhoja valokuvia ja esinemuotokuvia paperista, työpäiväkirjojen teksteistä sekä arkiesineistä. Teossarja käsittelee mm. nykyhetkessä olemisen tärkeyttä sekä aikaa ja ajan suhteellisuutta. Vanhoissa muotokuvissa sekä työpäiväkirjojen teksteissä siintää ajatus tulevaisuudesta ja toivo siitä, että asiat ovat siellä toisin, paremmin tai ymmärrettävämmin. Menneisyys on häilyvä muisto tai valokuva ja tulevaisuus on ajatusrakennelma- mahdollisuus. Menneisyyden ja tulevaisuuden välissä on tämä hetki- nykyisyys. Se on ainoa hetki, jonka voi konkreettisesti kokea ja jonka tapahtumiin voi vaikuttaa. Valokuva säilyttää suhteen todellisuuteen sen tallentajana, vaikka ei heti ymmärtäisikään sitä mitä kuvassa on näkyvillä. Teossarja luo eräänlaisen metatodellisuuden.


Vanhoissa valokuvissa kiinnitän huomiota yksityiskohtiin kuten kehonasentoihin. Pohdin sitä, kuinka kuvattava on aikoinaan kokenut kuvaushetken tai oman elämänsä. Esimerkiksi saavuttiko muotokuvan ihminen omat unelmansa, merkitsikö hänen elämänsä tai merkitseekö se vieläkin? Vanhoissa muotokuvissa näkyy elämän rajallinen aika.
Pohdin usein sanojen ja kuvien merkityksiä ja sitä miten merkitykset muuttuvat, kun ne irrotetaan asiayhteydestään. Ajatusviiva on minulle tärkeä välimerkki. Myös tyhjä paperiarkki, eri muodoissaan, on toistunut teoksissani. Se pitää kommunikaatiovälineenä sisällään kaiken mahdollisen ja toisaalta ei mitään.”


Tottunut katsoja näkee valokuvatun näkymän lisäksi myös niitä valintoja, joita valokuvaaja on tehnyt. Esillä ei olekaan vain se, mitä kameran edessä oli kuvaushetkellä, vaan katsojalle on joka hetki tarjolla myös metanäkymä teokseen ja sen tekijään. Nanna Hännisen teoksissa valokuvalla on keskeinen asema. Sen roolina näyttää toisaalta olevan pitää yllä jonkinlaista viittaussuhdetta ulkoiseen todellisuuteen, samalla kun se teoksen pääasiallisena tekniikkana muodostaa itse oman fyysisen todellisuutensa. Esseestä ”Paljastamisen ja peittämisen välisestä liikkeestä”, Jonni Roos 2014.


Nanna Hänninen on valmistunut Taideteollisen korkeakoulun Valokuvataiteen osastolta 2002. Hän on yksi Helsinki Schoolin jäsenistä ja kansainvälisesti menestyneistä suomalaisista valokuvataiteilijoista. Nanna Hännisen teoksia on Kiasman, EMMAn ja Suomen valokuvataiteen museon lisäksi monissa julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa kotmaassa ja ulkomailla mm. Ruotsissa, Sveitsissä ja Ranskassa. Nanna Hänninen asuu ja työskentelee Kuopiossa.




Lisätietoja:
nanna@nannahanninen.com, www.nannahanninen.com,
galleria@ama.fi, www.ama.fi, 050 589 4969